Prowadzenie biznesu w obecnych czasach wymaga podejmowania wielu różnorodnych decyzji. Także tych dotyczących działań marketingowych. Współcześnie trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie w jakiejkolwiek branży bez przemyślanych, zaplanowanych i skoordynowanych działań promocyjnych. I bynajmniej nie mamy tutaj na myśli męczących banerów reklamowych. Warto jednak pamiętać, że marketing wymaga nie tylko odpowiedniej i na bieżąco aktualizowanej wiedzy, ale również doświadczenia, które pozwoli nam działać skutecznie i bezpiecznie.
W tej sytuacji najlepiej by za te działania odpowiadała profesjonalna agencja SEO, przed którą pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google nie ma tajemnic. Jednak jak ją wybrać, aby nie żałować? Spróbujmy się więc zastanowić, na co należy zwrócić uwagę, podejmując decyzję o takiej współpracy?
Kwalifikacje
Absolutną podstawą jest to, aby agencja SEO była partnerem Google. Najpopularniejsza wyszukiwarka świata ma również prestiżowy program nazwany Google Elevator. Jeśli agencja, którą bierzemy pod uwagę do współpracy, została zaproszona do tego programu, to możemy być spokojni o kompetencje pracujących tam specjalistów. Google wybiera do niego najlepszych fachowców w branży, którzy odpowiadają za pozycjonowanie serwisów rzeszy klientów. Do tego zacnego grona należy np. znana gdańska agencja Virtal.
Doświadczenie
Nie ma się co oszukiwać. Aby być prawdziwym autorytetem w SEO, trzeba przez lata pracować na swoją reputację. Jeśli więc agencja działa od dawna, to z pewnością zna się na rzeczy. Lata praktyki oznaczają projekty idące w setki, a więc i doświadczenie w pracy z różnymi branżami i ich specyfiką. Zadowoleni klienci są najlepszą wizytówką wiedzy i kompetencji dlatego warto prosić o referencje i posiłkować się nimi wybierając firmę do współpracy w zakresie pozycjonowania.
Wielkość agencji
Wiele małych oraz średnich firm czuje niczym nieuzasadnioną obawę przed współpracą z dużą i doświadczoną agencją pozycjonerską. Boją się, że oznacza to większe prowizje i jednocześnie mniejsze zaangażowanie, bo przecież taka agencja ma wielu klientów. Zarówno jedno, jak i drugie stwierdzenie wcale nie musi być prawdziwe. Profesjonaliści bowiem traktują swoich klientów indywidualnie, ponieważ zdają sobie sprawę z odmiennych potrzeb zależnie od branży, zakresu i wielkości przedsiębiorstwa. Poza tym warto pamiętać, że duża agencja ma także dużo pracowników tak więc problem z kontaktem czy opieką, kiedy jedna osoba jest nieobecna, przestaje istnieć.
Fachowy wywiad
Aby pozycjonowanie w Google było skuteczne, należy poprzedzić je drobiazgowym wywiadem z klientem. Ważne są pogłębione pytania o branże, typ działalności, konkurencję, grupę docelową, do której kierowana jest oferta, najważniejsze słowa kluczowe opisujące to, co robi klient? Im więcej informacji pozyska agencja SEO, tym bardziej skuteczne będą jej działania. Żadne sztampowe rozwiązania nie mają tutaj racji bytu. Liczy się indywidualne podejście.
Zakres prac w umowie
Umowa na pozycjonowanie stron najczęściej zawiera poniższe działania:
- Audyt SEO, który pozwala określić sytuację zastałą i niezbędne zmiany,
- Dobór słów kluczowych najlepszych w konkretnym przypadku,
- Optymalizacja stron polegająca na regularnych zmianach celem poprawienia pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania
- Link building, czyli inaczej mówiąc pozyskiwanie linków,
- Raportowanie SEO dotyczące nie tylko strony klienta, ale również witryn należących do jego konkurentów,
- Dedykowany opiekun, który służy swoją wiedzą i konsultacjami,
- Raporty na temat prowadzonych działań.
Audyt SEO
Nie ma możliwości, aby działania agencji były skuteczne bez wnikliwego audytu na początku współpracy. Jest to analiza serwisu internetowego, którego dotyczy umowa oraz jego otoczenia. Jej wynikiem są wnioski zarówno na temat sytuacji aktualnej, jak i proponowana optymalizacja stron mająca na celu poprawienie pozycji witryny w Google. Nierzetelny audyt oznacza nieefektywne działania prowadzone w dużej mierze po omacku zamiast w oparciu o solidne podstawy. Nikogo nie stać na marnowanie środków więc takim fachowcom należy do razu podziękować za współpracę.
Prowizja i okres obowiązywania umowy
Prowizje we współpracy z agencją SEO wynoszą najczęściej między 20 a 30% budżetu, który przeznaczamy na działania pozycjonerskie. Jeśli więc otrzymujemy propozycję mieszczącą się w tych widełkach, to warto ją rozważyć. Jeśli zaś chodzi o okres, na który podpisywana jest umowa, to warto mieć świadomość, że pozycjonowanie daje najlepsze efekty, jeśli jest prowadzone długofalowo, choć pierwsze zmiany widoczne są już po około trzech miesiącach od rozpoczęcia działań SEO.