Wybór odpowiedniego oprogramowania do funkcjonowania hotelu to jedno z najważniejszych działań, jakie musi podjąć przedsiębiorca otwierający biznes z noclegami. Taki program powinien zapewniać szybką kontrolę nad danymi i procesami, a ponadto gwarantować także przejrzystą analizę, bezproblemowe działanie personelu oraz budżetowanie. Czym zatem kierować się przy wyborze oprogramowania?
Łatwość obsługi oprogramowania
Oprogramowanie hotelowe powinno być intuicyjne i łatwe w obsłudze. W jednym systemie może znajdować się kilka modułów i mnóstwo funkcji. W takich przypadkach bardzo często zdarza się, że operowanie programem zajmuje wiele czasu i wymaga długiego szkolenia.
Oprogramowanie dla hotelu powinno być łatwe i czytelne dla personelu, dzięki czemu poruszanie się po modułach będzie bardzo szybkie. O ile przeszkoleni pracownicy będą nad wszystkim panować, to nowi już mogą mieć problem.
Im system będzie bardziej intuicyjny i łatwiejszy w obsłudze, tym mniej czasu będzie potrzebne na wdrożenie nowego pracownika. Często pracownicy za zadanie mają także tworzenie zaawansowanych raportów. Wiele danych, które trzeba eksportować z wielu źródeł, może sprawić, że będzie on zawierał błędy. Dlatego odpowiednie oprogramowanie hotelowe powinno integrować dane ze wszystkich działów w jednym miejscu.
Wsparcie działu technicznego
Zasady korzystania z programu oraz jego jakość są równie ważne co łatwość obsługi i funkcjonalność. Czasami zdarza się, że występuje problem z zapisaniem rezerwacji, więc w takich sytuacjach niezbędna jest szybka reakcja działu technicznego, który pomoże usunąć usterkę.
Jednym z najważniejszych błędów jest wybór wsparcia techników, który wiąże się ze wstrzymaniem działań obsługi oraz pracy programu. Warto więc również wziąć pod uwagę kwestię pomocy działu technicznego oraz czas jego reakcji na zaistniały problem.
Koszt oprogramowania
Wielu przedsiębiorców dosyć często przy wyborze kieruje się ceną. Nie jest to dobra praktyka, w szczególności, jeśli wraz z nią w parze idzie jakość programu. Często zdarza się tak, że wybór najtańszego rozwiązania w dłuższej perspektywie czasu generuje duże straty.
Brak odpowiednich modułów czy integracji w jednym miejscu danych z wielu źródeł, czy też brak koordynacji między różnymi działami hotelu można znacznie wpłynąć na zmniejszoną efektywność pracy. Ponadto częste serwisy i zastoje w pracy mogą negatywnie wpływać na nastroje pracowników, co w konsekwencji może przełożyć się na niższą jakość obsługi gości hotelowych.