Właściciel każdej firmy, także takiej zajmującej się prowadzeniem sklepu internetowego, musi prowadzić księgowość. Wybór księgowej dla sklepu internetowego nie jest jednak prosty. Powodem jest fakt, iż jest to dosyć specyficzna, zarówno pod względem księgowym, jak i podatkowym, działalność gospodarcza. Jak wybrać księgową dla sklepu internetowego? Podpowiadamy.
Wiedza i doświadczenie
Księgowa dla sklepu internetowego powinna posiadać dużą wiedzę z zakresu rachunkowości i podatków, lecz z drugiej strony musi mieć ona również doświadczenie w prowadzeniu księgowości sklepu internetowego. Jest to bowiem skomplikowany twór pod kątem rozliczeń podatkowych. Dodatkową trudność sprawia fakt, iż sklepy internetowe często sprzedają towary klientom spoza granic Polski. Jest to oczywiście konieczne do rozwoju przedsiębiorstwa, jednak z drugiej strony generuje kolejne problemy związane z rozliczaniem sklepu. Księgowa dla sklepu internetowego może być zatrudniona na etacie, jednak właściciele sklepów internetowych najczęściej decydują się na nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym. Jest to najlepsze rozwiązanie na początku prowadzenia działalności gospodarczej, gdy ilość dokumentów nie jest jeszcze duża, a zatrudnienie księgowej generowałoby znaczne koszty. Księgowa dla sklepu internetowego powinna umieć doradzić jego właścicielowi w kwestiach stricte związanych z księgowością, ale również w kwestiach podatkowych. Bardzo ważny jest także wybór odpowiedniego oprogramowania, które pozwoli zsynchronizować sklep internetowy, magazyn oraz księgowość. Znacznie ułatwi to pracę wszystkim – księgowej, właścicielowi firmy, a także ewentualnym osobom zatrudnionym do obsługi sklepu.
Ile kosztuje prowadzenie księgowości sklepu internetowego?
Księgowa dla sklepu internetowego może pobierać wynagrodzenie będąc zatrudniona bezpośrednio pod sklepem. Takie rozwiązanie generuje jednak znaczne koszty, dlatego właściciele sklepów internetowych często nawiązują współpracę z biurami rachunkowymi. Koszt usługi księgowej uzależniony jest w dużej mierze od tego, na jaką formę prowadzenia księgowości zdecyduje się właściciel oraz jakie są obroty sklepu. Niemniej jednak w przypadku mniejszych sklepów koszt nie powinien przekroczyć 1000 zł, w przypadku większych zaś koszt może być wyższy. Warto jednak pamiętać, że dobry księgowy pozwoli dobrze zarządzać finansami firmy, a także zawsze na czas rozliczy sklep internetowy. Dobrze zatem przemyśleć wybór księgowego dla sklepu internetowego biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wyżej czynniki.